Αν είναι κάτι για το οποίο αισθάνομαι πολύ τυχερός που έχει έρθει στο δρόμο μου, είναι το marketing.
Είναι τόσα πολλά αυτά που μου έχει δώσει, που ώρες ώρες προσπαθώ να σκεφτώ πως θα ήταν η ζωή μου σήμερα, αν δεν είχα ασχοληθεί με αυτό το αντικείμενο την περασμένη δεκαετία.
Η διαδικασία της βελτιστοποίησης, είναι ένα μοντέλο που έχω υιοθετήσει από διάφορα κομμάτια που γνώρισα στο marketing και τα έχω εφαρμόσει σε άλλες πτυχές της ζωής μου.
Και αυτό είναι κάτι που πραγματικά λατρεύω να κάνω!
Είναι ένα παιχνίδι που παίζω καθημερινά.
Να προσπαθώ δηλαδή να βρω τομείς εφαρμογής από μια πτυχή της ζωής σε μια άλλη.
Πάω μια βόλτα στη wikipedia για να δω τι λέει για τον όρο βελτιστοποίηση:
Ο χώρος της βελτιστοποίησης στα εφαρμοσμένα μαθηματικά αναφέρεται στην αναζήτηση βέλτιστων παραμέτρων ενός – συνήθως περίπλοκου – συστήματος. Προβλήματα βελτιστοποίησης απαντώνται σε πολλά επιστημονικά πεδία όπως π.χ. στη φυσική, στη χημεία, στην οικονομία κ.α.
Μμ, καλό αλλά δε μου φαίνεται αρκετό για να σε βάλω στη σκέψη μου…
Κράτα όμως την ‘αναζήτηση παραμέτρων για ένα σύστημα‘
Θα φέρω δύο παραδείγματα που έρχονται στο νου μου, γιατί είναι ο καλύτερος τρόπος να μοιραστώ τις σκέψεις μου.
Ίσως έχεις ακούσει τη βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης (της google κατά βάση ως κυρίαρχο της αγοράς).
Είναι το λεγόμενο SEO (search engine optimization).
Optimization είναι η βελτιστοποίηση.
Δηλαδή βελτιστοποιείς το site σου για να εμφανίζεται όσο το δυνατό πιο ψηλά στις μηχανές αναζήτησης, για μια ή περισσότερες λέξεις κλειδιά (που είναι στην ουσία οι αντίστοιχες αναζητήσεις που κάνουμε εμείς οι χρήστες της google ή των άλλων μηχανών αναζήτησης καθημερινά).
Αν το site είναι ένα σύστημα, τότε αναζητάς παραμέτρους για βελτίωση όπως έλεγε η wikipedia παραπάνω.
Το δεύτερο παράδειγμα, είναι μια διαφημιστική καμπάνια όπως για παράδειγμα αυτές που βλέπεις καθημερινά παντού στο διαδίκτυο από τη θέση του διαφημιζόμενου.
Είτε στα social media, είτε στο google, είτε σε οποιοδήποτε site έχει διαφημίσεις.
Ο δημιουργός της καμπάνιας, ο διαφημιστής δηλαδή, έχει σαν σκοπό, να βρει την κατάλληλη διαφήμιση για το κατάλληλο κοινό και το εκάστοτε προϊόν (ή υπηρεσία).
Όταν βρει αυτό το σημείο που η διαφήμιση είναι κερδοφόρα, τότε ξεκινάει το κυρίως μέρος για τη βελτιστοποίηση της καμπάνιας.
(Στην πραγματικότητα η βελτιστοποίηση αφορά τα πάντα, ακόμα και την προετοιμασία της καμπάνιας στο συγκεκριμένο παράδειγμα)
Παρόλο που δεν είναι κάτι σύνθετο, αν δεν έχεις ιδέα από αυτά, μπορεί να σου φανούν λίγο… κινέζικα.
Και σε αυτό το παράδειγμα όμως, κράτα ότι η καμπάνια είναι το σύστημα και εσύ αναζητάς παραμέτρους προς βελτίωση, με σκοπό τη βελτιστοποιηση της καμπάνιας ως το ευρύτερο σύστημα.
Μην ανησυχείς, δεν έχει και πολύ σημασία, δεν είναι σκοπός αυτού του άρθρου να κατανοήσεις τις τακτικές marketing, την κεντρική ιδέα θέλω να σου μεταδώσω.
Και ποια είναι αυτή;
Ότι η διαδικασία βελτιστοποίησης, είναι στην ουσία το σύνολο των ενεργειών που κάνεις, όταν έχεις ένα συγκεκριμένο αντικειμενικό σκοπό.
Σε αυτη τη διαδικασία λοιπόν, ο σκοπός είναι το επίκεντρο, είναι κατά μια έννοια ο τελικός σου προορισμός.
Και στο ταξίδι που κάνεις για να φτάσεις σε αυτόν τον προορισμό, τα διάφορα προβλήματα που βρίσκεις μπροστά σου και επιλύεις, είναι τα σημεία της βελτιστοποίησης.
Στην προσπάθειά μου να πετύχω το δικό μου αντικειμενικό σκοπό, το άρθρο αυτό μπορεί να αποτελεί ένα πολύ μικρό σημείο αναφοράς, μια παράμετρο για βελτίωση για παράδειγμα.
Το πως θα το δημιουργήσω, είναι ένα πρόβλημα προς επίλυση, ο τρόπος που γράφω και παράγω περιεχόμενο δηλαδή, είναι ένα σημαντικό σημείο βελτιστοποίησης.
Είναι κάτι που μπορώ να βελτιώσω, να το κάνω ακόμα καλύτερο. Να συνεχίσω να το βελτιώνω μέχρι εκεί που… δε μπορώ να βρω κάτι άλλο.
Το ίδιο και με το site μου. Οι ευκαιρίες προς βελτιστοποίηση, στην κυριολεξία δεν τελειώνουν ποτέ.
Δεν είναι θέμα προορισμού, είναι θέμα συνεχούς και αδιάλειπτης βελτίωσης.
Βελτιστοποιώ τη ζωή μου με βάση την ελευθερία μου (όπως εγώ την έχω ορίσει στο μυαλό μου).
Βελτιστοποιώ τη διατροφή και την άσκησή μου, με βάση την υγεία μου (όπως εγώ την έχω ορίσει στο μυαλό μου).
Βελτιστοποιώ τον τρόπο που γράφω, με βάση το που θέλω να φτάσω και γιατί (όπως εγώ το έχω στο μυαλό μου).
Βελτιστοποιώ την επιχείρησή μου, με βάση το κέρδος, σωστά;
Όχι 🙂
Εδώ θα δεις τη διαφοροποίησή μου.
Εδώ είναι το σημείο που θα βρεις περίεργες λέξεις να με χαρακτηρίσεις 🙂
Θετικές ή αρνητικές, ανάλογα με τις δικές σου πεποιθήσεις και τις δικές σου αντιλήψεις.
Τι θέλω να πω;
Στο δικό μου το επιχειρηματικό μοντέλο, δε βελτιστοποιώ για το κέρδος.
Το κέρδος το βλέπω ώς το αποτέλεσμα που θα παραχθεί. Όμως δε βελτιστοποιώ γι’ αυτό.
Δε βάζω μπροστά αυτό. Έτσι επιλέγω.
Τι βάζεις μπροστα δηλαδή;
Την αγάπη 🙂
Και τι θα πει αυτό δηλαδή;
Θα πει ότι βελτιστοποιώ, βάζω στο επίκεντρο, θέτω ως αντικειμενικό σκοπό, την ικανοποίηση του πελάτη, στο σεβασμό, την ευγένεια, το ενδιαφέρον, την ενσυναίσθηση, την υπομονή, την κατανόηση, την εκτίμηση, την ευγνωμοσύνη, την αλήθεια…
Και δεν το κάνω γιατί είμαι αλτρουιστής ή υπεράνω χρημάτων.
Το κάνω γιατί είμαι τόσο βέβαιος ότι αυτό θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη κερδοφορία, που είμαι διατεθειμένος να περιμένω όσο χρειαστεί, μέχρι αυτό να πραγματοποιηθεί.
Και γιατί πιστεύω ειλικρινά ότι μπορείς να επιχειρήσεις χωρίς να γίνεσαι κακός και εγωιστής.
Βλέπεις, αυτό το τσίμπησα από τον Jeff Bezos, ναι αυτόν που έκανε ένα μαγαζάκι, amazon το λένε αν τυχόν το ξέρεις 🙂
Ο Bezos λοιπόν, είχε από το 1997, από τη μέρα που ξεκίνησε να πουλάει βιβλία online, ως πρωταρχικό σκοπό να δημιουργήσει την πιο πελατοκεντρική επιχείρηση του πλανήτη.
Και εστιάζοντας σε αυτό, κατάφερε να δημιουργήσει το μεγαλύτερο brand στον κόσμο και να γίνει ως εκ τουτου ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο για ένα διάστημα.
Προσωπικά ούτε Bezos έχω στόχο να γίνω, ούτε τόσο πλούσιος.
Απλά υιοθετώ τη στρατηγική του και την κουμπώνω στο δικό μου επιχειρηματικό μοντέλο και στο δικό μου όραμα.
Παίρνω δηλαδή δύο έννοιες από διαφορετικά πεδία, τις μελετάω και τις υιοθετώ, τις προσαρμόζω στα δικά μου ‘μέτρα’ και δημιουργώ το δικό μου όραμα και τους δικούς μου στόχους για τη δική μου μικρή επιχείρηση.
Η βελτιστοποίηση για την αγάπη είναι κάτι που δε θα βρεις αλλού, αυτό είναι το μόνο σίγουρο.
Το αν θα πετύχει ή όχι, αυτό θα φανεί εν καιρώ.
Πολλά μπορεί να αλλάξουν στην πορεία, όμως αυτός ο προσανατολισμός θα παραμείνει ίδιος, ο κόσμος να χαλάσει…
Αν είσαι περίεργος/η για το μέλλον αυτής της προσπάθειας, ρίξε μια ματιά στο υπόλοιπο site και αν σου κάνει κλικ, κάνε μια εγγραφή στο newsletter να τα λέμε πιο συχνά 😉